Schenking glasraampjes aan het universiteitsarchief in Leuven

Op woensdag 5 juni 2024 trok een delegatie van vier WHSK-leden (Johan Duyck, Annie Demeulenaere, Christiane Bekaert en Eric Colenbier) en drie BO-leden (Monique Depraetere, Michel Van den Brande en Myriam Devooght) naar Leuven. Hoofdopdracht was het overhandigen van twee glasraampjes met daarop de gebroeders Bittremieux aan het Universiteitsarchief van de KU Leuven. Het glaswerk is van de hand van de Brugse glazenier Fritz Roderburg (1907-1963). De WHSK kreeg ze via Johan Duyck van de familie Bittremieux waarvan enkele leden op Sint-Kruis liggen begraven.

Omdat glasramen bewaren delicaat is, beslisten we een betere bestemming te zoeken. De uit SIjsele afkomstige kanunnik Jozef Bittremieux (Sijsele, 7 april 1878 - Brugge, 31 oktober 1950) was van 1908 tot 1945 een befaamde Marioloog aan de Leuvense Faculteit Theologie. Het Universiteitsarchief Leuven lag dus voor de hand en die toonde interesse. Zijn broer Clemens was liefst vijftig jaar pastoor in Oostnieuwkerke, van 1895 tot 1945. Ook zijn glasraam werd in hun collectie opgenomen, broederlijk naast elkaar.  De glasraampjes dateren vermoedelijk van 1945.

We lieten de eer aan Johan om het glasraam officieel te overhandigen. Na een klassiek bezoek aan culturele pareltjes van de stad Leuven eindigden we in het KADOC (Katholiek Documentatiecentrum) in de Vlamingstraat dat sinds een gesubsidieerde overheidsopdracht allerhande archieven van geestelijk leven in de ruime zin van het woord bewaart: van de vele klooster- en abdijenarchieven over de katholieke verenigingen heen tot archieven van andere religies en zelfs esoterische verenigingen. Liefst 36 km archiefdozen lang. Nu reeds. Het bezoek aan de kelders toonde aan dat daar behoorlijk ruimte voor nodig is. Gevoed met enkele interessante informatie over verzamelen en ontsluiten vertrok de delegatie nadien richting Brugge.

Eric Colenbier

Foto’s glasramen Eric Colenbier, foto's van het bezoek Michel Van den Brande

Meer info over Jozef Bittremieux vind je op onze website via deze link.